Encourage Your Kid to Tell You Their Stories | Parenting Tips

July 23, 2018
Encourage Your Kid... Don't Shush Them!

Sssshhhh… Don’t be noisy!

Encourage your kids to tell stories is super important. Let them tell what they feel, let them tell what they think. Many parents are too busy with their own activities that they don’t have any time to spend to hear what their kids want to say. Some parents are even shushing their kids when they talked too much!

When you are not spending enough time with your kids, they will feel abandoned, forgotten, even devastated!

HEAR THEM, DON’T JUDGE THEM

You might have listened to your kids, but are you a good listener? Many parents are too quick to judge their kids based on what their story is.

Kid: Mom, today I went to play with John and other friends!

Mom: Oh no, why did you play with John? You should not play with him! He is naughty!

Kid: No mom, we play with a lot of friends, not only him.

Mom: Doesn’t matter, if you are going to play, you should not play with them. This is final.

Simple example, but this is what might happen every day in our life. Even if you don’t like John, for example, don’t tell them directly. When your kids are telling something, we might judge them, and most of the time we say bad things about it. If you want to be a good listener, you should ask a question to make them tell more about their story. For example:

Kid: Mom, today I went to play with John and other friends!

Mom: That must be fun! Who else is playing with you?

Kid: We played with John, Lisa, Helen, and Jack.

Mom: That’s great. What kind of games did you guys playing?

Kid: We had fun, but John is quite naughty. He pulled Helen’s hair two times!

Mom: Well, you should be careful with him then. If you feel he is being naughty to you, let your teacher know.

Kid: Okay mom!

The idea of this conversation is that you don’t judge and stop your kids from telling the story. Let it flow instead and make your point in an appropriate time.

HEAR THEIR STORY SERIOUSLY

When your kids are telling you their stories, please always listen seriously. That way you can see if they are in a dangerous situation, or they need something but might be too afraid to say it out loud.

This is one story that we heard a few months ago, from our foreign friend:

I work at foster care, and I can tell you some horrible stories about bad parent. One kids told his mother that he was molested by his step-dad and his step-brother, and his mother blatantly laughed at him. After a few minutes after his mother left, I asked him whether his story was true and he told me the most horrible things that kids can tell. I will not tell you what or how, but I almost threw out.

Our conclusion, please always be a good listener to your kids. You should not be judgemental. Listen to your kid seriously. Be wise and react accordingly.

Have you been a good parent? We hope you are, because we are always learning to be good parents too! Have any story to share? Let us know in the comment form below!

Related Articles

WELCOME 2019!

WELCOME 2019!

2019 tinggal beberapa minggu lagi! Kalau sudah akhir tahun gini, saatnya ngomongin soal PENCAPAIAN tahun ini, RESOLUSI tahun depan, dan LIBURAN akhir tahun. Yay...! Tahun ini banyak banget berkah yang kami dapatkan. Semua itu tidak terlepas dari hasil kerja keras aku...

read more

15 Comments

  1. Ameliasepta

    Ini sih yang orangtua suka banyak lupa. Mendengarkan, memahami, tidak menghakimi. Well, saat saya jadi orang tua semoga yang saya lakukan tidak meninggalkan luka di hati mereka.
    Makasih infonya kakkk :3

    Reply
    • Yunita Yap

      bener banget! Jangan lupa untuk mendengarkan semua cerita dengan serius, sehingga tidak ada informasi penting / informasi tersembunyi yang ketinggalan. I believe you can do it!

      Reply
  2. Zacka Mega

    Bener ini mah. BAnyak yang begitu. kalau anak kecil cerita atau menyampaikan sesuatu selalu dibilang kamu kan masih anak anak, dengar kata ibu, itupun kasi tahunya dengan kasar 🙁

    Reply
    • Yunita Yap

      Yep, makanya harus selalu ditanamkan pikiran bahwa anak kecil pun harus didengarkan dengan baik. 🙂

      Reply
  3. Sujanto Tedja

    Wah, orang tua yang luar biasa. Terus memberikan teladan dan ilmu yang menarik

    Reply
    • Yunita Yap

      Wajib ko, biar generasi selanjutnya bisa berkembang jadi generasi yang keren semua. Make the world a better place to stay!

      Reply
  4. dananwahyu

    kadang orang tua nggak menghargai bahwa anak kecil adalah pribadi yang harus didengarkan dan dihargai

    Reply
  5. Yulia Marza

    Kalo saya, lebih terbuka juga ama anak-anak. Tiap anak cerita, jadi good listener dulu. Kadang dia nya suka cerita tentang sekolah n teman2nya. dan saya lebih sering dengar gaya bahasanya ngomong gimana? selama masih dalam standar anak-anak, its ok. Tapi kalo dah dapat “kosakata” baru dari teman, langsung saya cut, gak mau denger.

    Reply
  6. Juli

    Setuju. Dengarkan mereka, lihat matanya yang bebinar, rasakan apa yang mereka rasakan. Mereka memang anak kecil, tapi mereka punya hak yang sama seperti kita yang ingin dihargai dan dipahami.

    Reply
  7. wenny prihandina

    MasyaaAllah. ini nih yang kadang suka lupa: judgement. Kadang suka nggak sadar udah langsung memberikan final statement ke anak dia nggak boleh ini atau itu dan harusnya begini dan begitu padahal ceritanya mungkin bukan ke arah situ. makasih dah diingatkan ce.

    Reply
  8. Citra

    Suka banget ma artikelnya yang berhubungan dengan parenting.. bener banget jangan sampai kata2 tuh mempengaruhi anak

    Reply
  9. Dian Radiata

    Setuju banget. Jadi orang tua itu harus lebih banyak mendengar dan memahami anak. Bukan malah menghakimi tanpa alasan. Nice article

    Reply
  10. sri murni

    I could’t agree more with this article. You did tell what many parents have done to their kids, especially who do not have appropriate knowledge about parenting. We must happy and
    enthusiastic to listen our kids so they will be brave persons to express their ideas.

    Reply
  11. arreza mp

    amazing inspiration … i will learn this way to taught my children

    important lesson
    hear them, dont annoy them

    Reply
  12. Desy oktafia

    Setuju dengan artikel ini.
    Mendengarkan anak itu harus dengan serius dan tidak buru-buru memotong permbicaraan anak. Jadi anak merasa diperhatikan.

    Terima kasih ce sudah mengingatkan 🙂

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Share This